Serdecznie zapraszamy na seminarium Katedry Systemów Informatycznych pt. „Boeing 737 MAX — studium przypadku z inżynierii oprogramowania”, które wygłosi dr inż. Piotr Wrzeciono. Seminarium odbędzie się w poniedziałek 9 marca o godzinie 12:15 w sali 3/40. Poniżej znajdą Państwo streszczenie wystąpienia.

29 października 2019 roku, maszyna zarejestrowana jako PK-LQP spadła do Morza Jawajskiego 13 minut po starcie z lotniska Soekarno–Hatta. Samolot należał do przewoźnika Lion Air. Samolot był dostarczony przez producenta dwa miesiące przed katastrofą. 10 marca 2019 roku, samolot Boeing 737 Max, zarejestrowany jako ET-AVJ rozbił się po 6 minutach od startu z lotniska Addis Ababa w Etiopii. Podczas prowadzonego śledztwa wykryto wiele podobieństw pomiędzy tymi katastrofami. W związku z tym, różne agencje lotnictwa na całym świecie zabroniły używać tego typu samolotu. Jest to sytuacja, której dawno już nie było w lotnictwie cywilnym. Najbardziej znanym tego typu „uziemieniem” była dotychczas sprawa pierwszego pasażerskiego odrzutowca „De Havilland Comet” (1953). Podczas śledztwa okazało się, że kluczowym powodem obu katastrof było oprogramowanie tzw. MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Podczas referatu zostanie zaprezentowana analiza tego przypadku z punktu widzenia inżynierii oprogramowania.